Det började med snowboards

Hösten 2004. En ung programmerare med intresse för att åka snowboard satt i garaget hemma i Ottawa, Kanada och filade på ett nytt företag. Hans namn var Tobias Lütke och tillsammans med några vänner ville han starta försäljning av snowboards på nätet. Deras projekt gick under namnet Snowdevil och skulle kombinera nytta med nöje för vännerna. Tobias letade efter en lämplig e-handelsplattform för sitt projekt, men blev besviken på allt han hittade. Istället började han utvecklade sin egen plattform, med Snowdevil som första kund.

Två år senare skiftade vännernas fokus från snowboards till att helt ägna sig åt e-handelsplattformen. Shopify lanserades officiellt 2006.

Senare samma år satt jag själv i en lägenhet i Södertälje och filade på ett annat företag. Tillsammans med några vänner hade jag precis startat ett företag som sålde vattenpipor på nätet. Argilion var namnet. Efter att ha kommit till samma slutsats som Tobias om det dåliga utbudet av e-handelsplattformar, snubblade jag över hans nya projekt. Argilion blev en av de allra första butikerna att använda sig av Shopify.

En miljon tack

Numera är Tobias Lütke CEO för Shopify, ett av världens största företag inom e-handel. Förra veckan skickade han ut meddelandet ”en miljon tack!” till press och e-handlare världen över. Shopify har alltså nu över en miljon butiker i sin plattform.

Argilion lade vi ner efter några år, men Shopify har bestått och tack vare rätt grundidé har den utvecklats till något som har åldrats ovanligt väl genom åren.

Hör gärna av dig om du är nyfiken på att lära dig mer!