Coronakrisen har också blivit en kris för kaféer, restauranger och konditorier. Verksamheter där mötet är en stor del av upplevelsen har av naturliga skäl fått gå igenom ett stålbad när vi inte längre kan mötas som förut. Men det finns en ljusning. Restauranger med starka matkoncept överlever med nya avhämtningsmenyer, fredagsmyset kompletteras med en tre-rätters från den lokala krogen. Kaféer med sallader och mackor börjar leverera lunchpaket till företag i närheten. Konditorier ökar sin försäljning av bakverk och kakor när födelsedagskalaset ska firas i trädgården med fysiskt avstånd.

När människor både jobbar och är mer hemma så ökar e-handeln i alla branscher. Det rapporteras om att Postnord levererar lika många paket dagligen nu, som de tidigare bara gjorde under Black Friday. Shopify berättar om liknande siffror för alla e-handelsbutiker som körs på deras plattform.

För restaurangbranchen innebär coronakrisen ett stålbad och mitt i det badet finns en badanka att grabba fast i och det är e-handeln. För alla som driver kafé och restauranger gäller det att hitta nya kunder som sitter där hemma i soffan, redo att beställa online. Kunderna är så vana att köpa saker online att de hellre beställer och betalar en maträtt för att sedan åka och hämta upp den på restaurangen, än tar upp telefonen, ringer och betalar på plats.

För bortom krisen finns en tid då kaféet åter är fullt av gäster som möts, och då kommer den som också har en välmående e-handel att komma ut som en dubbel vinnare.

Hör gärna av dig om du är nyfiken på hur din restaurang eller kafeteria kan börja med e-handel.